مراسم گلاب گیری کاشان
نوشته شده توسط : آس چارتر

انواع گلاب قمصر کاشان

در مزارع مناطق مختلف کاشان گل های محمدی با کیفیت و متنوعی پرورش داده می شود، در روستاهای اطراف و در کوهپایه ‌ها گل های محمدی با کیفیت ‌تری نسبت به گل‌ هایی که در مناطق خشک ‌تر و نزدیک ‌تر به کوه می‌ رویند دارند، وجود گل های خوب و معطر تاثیر بسیار زیادی در و گلاب ها و قیمت آن ها دارد، در فروشگاه ها گلاب ها به انواع مختلفی وجود دارد، که می توان گفت گلاب ها با مصرف خوراکی با گلاب هایی که خاصیت درمانی دارند، متفاوت می باشند. در تهیه گلاب هر چی گل ها قرمز بزرگتر باشد گلابی غلیظ تر تولید می شود، از اتواع گلاب های که در قمصر کاشان تولید می شود می توان به گلاب سنگین، گلاب سبک، گلاب دو آتیشه، گلاب سه آتیشه، گلاب پس از آب اشاره کرد. بلیط هواپیما تهران زاهدان را از سایت اس چارتر رزرو کنید.

گلاب سنگین درجه یک ترین گلاب که از مخلوط ۸۰ لیتر آب و ۳۰ کیلوگرم گل سرخ تهیه می شود.

گلاب سبک نسبت به گلاب درجه یک دارای عطر کمتری می باشد و از ترکیب ۸۰ لیتر آب و ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم گل سرخ تهیه می شود و بیشتر برای مصارف خانگی تولید می شود.

گلاب دو آتیشه دارای غلظت بالا و طعم گس و تلخی می باشد ودر این گلاب بجای آب از گلاب و گل های محمدی استفاده شده و گلاب به دست آمده را دوباره در داخل دیگ مسی ریخته شده و دوبار تقطیرمی شود.

گلاب سه آتیشه نیز با ترکیب  گلاب دو آتیشه و گل محمدی تهیه می شود و در تقطیر این گلاب

برای تهیه گلاب سه آتیشه، را با هم ترکیب کرده و در مرحبه تقطیر این گلاب به دست می آید.

گلاب پس آب نیز از دیگر انواع گلاب می باشد که در آن تفاله‌های گل محمدی که یکبار از آنها استفاده شده در دیگ مسی ریخته و آن را می جوشانند، گلاب به دست آمده از این گل ها دارای کیفیتی کم می باشد.

مراسم گلاب گیری کاشان

در تهیه گلاب در کاشان در سال های اخیر مراسم خاصی مانند حمل بارهای مزرعه با شتر و جشن و پایکوبی انجام می شود که این آیین و مراسم گلاب گیری کاشان دارای  قدمت هزار ساله می باشد، این مراسم در کاشان و شهرها و روستاهای اطراف به‌ شکل سنتی برگزار می شود که به آن جشن شکوفه گلابی می گویند، روش سنتی گلاب گیری از مؤثرترین روش های گلاب گیری در جهان به شمار می رود و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

بهترین فصل سفر به کاشان

بهترین زمان برای سفر به کاشان فصل بهار می باشد، در فصل بهار عطر گل محمدی در شهرها و روستاهای مختلف کاشان شما را سرمست می کند و می توانید در مزارع گل محمدی قدم بزنید و یا در مراسمات گلاب گیری شرکت نمایید و لذت ببرید.





:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 تير 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: